5 sposobów na ochłodzenie i nawodnienie organizmu w upalne dni - Inspirowane Smakiem

5 sposobów na ochłodzenie i nawodnienie organizmu w upalne dni

lemoniada

Człowiek nie może żyć bez wody. Szczególnie latem ważne jest, by zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Jest to niezwykle ważne, zwłaszcza w upalne dni, przy jednoczesnej wysokiej wilgotności powietrza. Jakie są sposoby na skuteczne nawodnienie organizmu w upalne dni?

Woda

Woda to jeden z najlepiej nawadniających napojów. Zaleca się, aby ilość wody pita w ciągu dnia wynosiła blisko 2 l. W upalne dni ilość wody należy dodatkowo zwiększyć. Aby odpowiednio nawodnić organizm, należy równomiernie rozłożyć ilość wody, wypijanej w ciągu dnia. Picie dużych ilości na raz nie przyniesie spodziewanego efektu.

Aby urozmaicić smak wody, można do niej dodać plasterki cytryny lub limonki oraz listki mięty. Zamiast cytrusów, do wody można dodać inne ulubione owoce, jak pokrojone w cząstki truskawki. Ciekawym dodatkiem smakowym będzie również melisa czy trawa cytrynowa.

Podczas przygotowywania wody w dzbanku, można również zdecydować się na dodatek warzywny w postaci ogórka. Jego cienkie plastry w połączeniu z cytryną nadadzą wodzie intrygującego smaku.

Owoce

Woda, potrzebna do nawodnienia organizmu, może pochodzić również z żywności. Owoce to doskonały i smaczny sposób na zadbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu. Sezon na większość z nich zaczyna się właśnie latem i warto to wykorzystać. Owoce w większości składają się z wody, a dzięki zawartości witamin i składników mineralnych organizm lepiej ją wchłonie i wykorzysta. Owoce można podać jako sałatkę, koktajl, dodać do dzbanka z wodą czy nawet przygotować zupę lub obiad na słodko. Jagody, śliwki i truskawki doskonale komponują się z potrawami mącznymi, jak pierogi, kopytka czy makarony. Dobrze będą komponowały się również w daniach z ryżem. Do tych ostatnich sprawdzą się również jabłka.

Warzywa

Podobnie jak owoce, warzywa także zawierają w sobie wodę. Szczególnie warzywa takie jak pomidor czy ogórek, rzodkiewka, papryka. Można je spożywać samodzielnie jako przekąskę, wycisnąć z nich sok lub dodawać do posiłków. W upalne dni doskonale sprawdzą się przygotowane z nich zupy i chłodniki. Latem wiele osób ma mniejszy apetyt, dlatego posiłki w formie zup będą idealnym rozwiązaniem.

Herbata

Podczas wysokich temperatur nie trzeba unikać ciepłych napojów. Herbata, a zwłaszcza zielona, nie tylko skutecznie nawodni organizm, ale również ułatwi zniesienie upału. Wyższa temperatura napoju sprawi, że upał będzie mniej odczuwalny. Popularnym dodatkiem do herbaty jest cytryna. Jednak nie trzeba ograniczać się tylko do niej. Do herbaty można dodać maliny, płatki hibiskusa lub dzikiej róży, a także zioła jak mięta, melisa czy szałwia. W upalne dni szczególnie poleca się dodatek mięty, która działa orzeźwiająco i chłodząco. Dodatkowo wzbogaca smak zarówno czarnej, jak i zielonej herbaty.

Mleko

O nawodnienie organizmu można zadbać również pijąc mleko. Szklanka mleka nie tylko ugasi pragnienie, ale również skutecznie nawodni organizm. W upalne dni warto połączyć mleko z owocami – w postaci koktajlu. Wysoka zawartość wody w owocach spotęguje efekt nawadniający. Jako dodatek do mleka doskonale sprawdzą się truskawki, jagody, śliwki, banany, morele, brzoskwinie, gruszki, cytrusy, ananas, mango, marakuja, figa. Podobnie jak do herbaty, do koktajlu owocowego można również dodać liście mięty.

O odpowiednie nawodnienie organizmu można zadbać na kilka sposobów. Każdy z wymienionych jest równie skuteczny. W upalne dni można zrobić coś więcej niż tylko picie wody, a każdy może wybrać swój własny, smaczny sposób na nawodnienie organizmu.

 

Źródła:

Kunachowicz H, Nadolna I, Przygoda B, Iwanowicz K: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, wyd 2, 2017.

Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, wyd 4,  2018.

Jarosz M. Normy żywienia dla populacji Polski, 2017

×