Dieta antysmogowa – jak się chronić poprzez jedzenie? - Inspirowane Smakiem

Dieta antysmogowa – jak się chronić poprzez jedzenie?

dieta antysmogowa, warzywa, owoce

Smog najbardziej doskwiera w okresie zimowym. Jest szkodliwy dla naszego organizmu, dlatego warto z nim walczyć na wiele sposobów – także poprzez jedzenie. Przed smogiem chronią nas witaminy B, D, E i C, , kwasy omega-3, selen i flawonoidy. W jakich produktach ich szukać i jak wpływają na organizm?

Jakość powietrza w dużej liczbie polskich miast jest alarmująca i władze wielu ośrodków podejmują różnego rodzaju działania antysmogowe, np. w Krakowie wprowadzony został całkowity zakaz palenia węglem, drewnem oraz innymi paliwami stałymi w kotłach, piecach oraz kominkach. W Warszawie, w okolicach ronda Daszyńskiego, zainstalowany został chodnik antysmogowy. Wciąż jednak żadne działania nie wyeliminowały smogu. I choć jesteśmy coraz bardziej świadomi w kwestii ochrony środowiska i wpływu smogu na nasz organizm, wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę, że także dieta może chronić przed jego skutkami. Podpowiadamy co, poza noszeniem maski antysmogowej oraz stosowaniem domowych oczyszczaczy powietrza, można zrobić dla swojego zdrowia, kiedy poziom smogu przekracza dopuszczalne normy.

„Antysmogowe” menu

Odpowiednio skomponowana dieta wzmacnia organizm, podnosi odporność i oczyszcza z toksyn. To również sposób, w jaki możemy bronić się przed skutkami smogu.

W antysmogowej diecie powinny znaleźć się przede wszystkim produkty bogate w antyoksydanty, czyli związki chemiczne wykazujące zdolność neutralizowania wolnych rodników. Najpopularniejszymi antyoksydantami są kwas askorbinowy, czyli witamina C, witamina E oraz karotenoidy i polifenole dostarczane wraz z pożywieniem. Gdzie ich szukać? W warzywach i owocach. Warto zapamiętać zasadę, że im intensywniejszy kolor, tym produkt jest bogatszy w antyoksydanty. W codziennym menu nie powinno zabraknąć: aronii, malin, borówek amerykańskich, wiśni, śliwek, jeżyn czy granatów. Bogate w antyoksydanty są także warzywa takie jak: brokuły, czerwona cebula, marchew, dynia, kalafior, awokado, szpinak, papryka, brukselka, natka pietruszki oraz kalarepa.

Wzmacniająco na organizm działają również kwasy omega-3 i witamina D. Najłatwiej dostarczyć je organizmowi włączając do diety tłuste ryby morskietłuszcze roślinne, tłoczone na zimno.

Jak pokazują amerykańskie badania, także spożywając produkty bogate w witaminy z grupy B: B1, B2, B3, B6 oraz kwas foliowy znacznie ograniczymy szkodliwe działanie smogu na organizm. Najlepszym ich źródłem są: orzechy, drożdże, mąka razowa, kasza gryczana, banany, jajka, kapusta.

Selen, choć w przyrodzie występuje w mikroskopijnych ilościach, jest bardzo ważnym pierwiastkiem wspomagającym, m.in. odporność organizmu. Jego najlepszym źródłem są orzechy brazylijskie, tuńczyk i łosoś.

Nieocenionym źródłem substancji wzmacniających organizm jest kurkuma – zarówno sproszkowana, jak i korzeń – wykorzystywana od wieków w kuchni i medycynie Dalekiego Wschodu.

By działanie antyoksydantów było skuteczne, należy je dostarczać kilka razy dziennie, najlepiej podczas każdego posiłku.

Wymiatacze toksyn

Ochrona organizmu to jeden ze sposobów dbania o to, by zniwelować skutki smogu. Równie istotne jest oczyszczanie go z toksyn, także poprzez odpowiedni skomponowaną dietę i włączenie do menu produktów, które w tym pomagają. Na top liście powinna znaleźć się zielona herbata, buraki, cytryna, żurawina, kasza jaglana, kapusta, figi.

W okresie, kiedy statystyki smogu wzrastają, kawę i czarną herbatę warto zastąpić ziołami wspomagającymi oczyszczanie organizmu: skrzypem i brzozą, które działają moczopędnie, fiołkiem trójbarwnym regulującym metabolizm lub mniszkiem lekarskim czy miętą pieprzową.

Oczyszczanie organizmu wspomogą także produkty bogate w błonnik, np. pełnoziarniste zboża, chleb żytni, musli, kasza gryczana, gruszki, jabłka, suszone owoce, brokuły, papryka, buraki.

Aby wspomóc organizm w oczyszczaniu się ze szkodliwych substancji zawartych w powietrzu, należy pamiętać o piciu minimum 1,5 litra wody dziennie. Zimą wodę można częściowo zastąpić zieloną herbatą lub świeżo wyciskanymi sokami.

Zimowa aura coraz częściej oznacza nie biały, puszysty śnieg, a drastycznie podwyższający się poziom smogu. Trzeba więc zabezpieczać organizm przed jego negatywnymi konsekwencjami. Najprostszą metodą jest noszenie maski z odpowiednimi filtrami i różnorodna, zbilansowana dieta.

×