Sezam – niepozorne ziarna o wielkiej mocy - Inspirowane Smakiem

Sezam – niepozorne ziarna o wielkiej mocy

sezam

Czym jest sezam? Znany jest od czasów starożytnych – pisano o nim na papirusach już w XVI wieku przed nasza erą, a żołnierze greccy traktowali go jako wysokokaloryczną przekąskę.

Rzymianie przygotowywali z niego pastę podobną do dzisiejszej tahini („masła” z sezamu), a w Chinach palono olej z tego ziarna, by otrzymać tusz. Sezam był, a w niektórych kulturach nadal jest, symbolem szczęścia i nieśmiertelności, np. w Indiach. Natomiast starożytny lud Asyryjczyków wierzył, że wino sezamowe było boską ambrozją, którą bogowie mieli pić podczas stwarzania świata. Posypywano sezamem także pokłady statków, by uchronić je przed katastrofą. Tymczasem ziarna sezamu, poza przypisywanymi przez niektóre ludy mocami nadprzyrodzonymi, charakteryzują się korzystnymi właściwościami prozdrowotnymi. Jakimi?

Sezam sezamowi… równy

Na rynku można spotkać wiele typów ziaren sezamu, ale sezam czarny i – częściej – biały to najbardziej popularne. Do tego można kupić ziarna łuskane i niełuskane. Wszystkie te odmiany są jednak warte dodawania do codziennego menu i nie różnią się znacząco swoimi dobrymi właściwościami. Natomiast jeśli już wybierać najlepszy, to koniecznie niełuskany.

Dużo kalorii i ogrom zdrowia

Sezam to co prawda kaloryczna przekąska (50% zawartość tłuszczu sprawia, że 100 g sezamu dostarcza około 570 kcal), ale to same dobre kalorie! 100 g sezamu ma prawie 3 razy tyle wapnia, co szklanka mleka i może pokryć dzienne zapotrzebowanie człowieka na ten makroelement. Jest też bogaty w fosfor, cynk, miedź, żelazo i mangan. Zjedzenie 100 g sezamu dostarczy niemal wszystkich tych składników odżywczych w ilościach koniecznych do pokrycia dziennego na nie zapotrzebowania! Ponadto sezam, a tym bardziej niełuskany, to ważne źródło błonnika, który pośrednio może przyczynić się do obniżenia masy ciała, a także białka – warunkującego sytość i składniki budulcowe dla organizmu.

Sezam to również – jak zostało wspomniane – tłuszcze. I to nie byle jakie! Kwasy tłuszczowe z rodziny Omega, jakie znajdziecie w sezamie, mogą działać korzystnie na pamięć i koncentrację, wygląd skóry, a także przyczyniać się do redukcji cholesterolu LDL („złego)” i podwyższenia HDL („dobrego”).

Ziarna w torebce

A jak wygląda uprawa sezamu i skąd on do nas trafia? Otóż sezam występuje na suchych terenach – a więc pochodzi z Afryki i Indii. Natomiast obecne możliwości uprawy sprawiły, że poza regionami tropikalnymi, także Państwa zachodniej Europy oraz Turcja to ważne ośrodki uprawy. Sezam to roślina podobna do typowych ziół. Jest niewielka, niewysoka, a na górze posiada zieloną torebkę z nasionami wewnątrz.

W Polsce sezam kojarzy się głównie ze słodkimi przekąskami – z chałwą czy sezamkami. Natomiast inne kraje znają te ziarna również z wytrawnych dań. Na szczęście i Polacy zmieniają podejście do sezamu, częściej smakując chociażby pastę z tych ziaren – tahini czy olej sezamowy. Niedawno na rynku, dzięki marce Mosso, pojawiły się także wyjątkowe sosy z serii Impresje. Wśród nich Mosso Impresje Sos Sezamowy o niepowtarzalnym aromacie głęboko prażonych ziaren. Z pewnością warto go spróbować i przekonać się do sezamu, nie tylko na słodko!

×