Superfoods – czym są i czy warto je włączyć do jadłospisu? - Inspirowane Smakiem

Superfoods – czym są i czy warto je włączyć do jadłospisu?

superfoods, orzechy, spirulina, nasiona

Superfoods to pojęcie, które coraz częściej można spotkać, czy to w ulubionym czasopiśmie, u dietetyka, a nawet w restauracji. Superfoods, czyli „superżywność” opanowała nasz rynek na dobre. Zapewne stało się tak z powodu drogocennych właściwości odżywczych znajdujących się w produktach, składających się na tę grupę. Czy jednak jest w niej coś jeszcze i należy spożywać poszczególne produkty częściej? Jeśli tak, to które?

Skoncentrowane owoce

Czym jest superfoods? To grupa wyjątkowych produktów spożywczych – najczęściej warzyw, owoców, nasion i ziół – które już od wieków stosowane są, lub były, w różnych zakątkach świata jako… panaceum w chorobach. To ze względu na wyjątkowo dużą ilość bioaktywnych związków działających prozdrowotnie.

Okazuje się, że superfoods to nie wymysł naszych czasów. Przeróżne ludy i plemiona właśnie w produktach, które dziś zaliczamy do superżywności, szukały zapewnienia o zdrowiu. Nic dziwnego, ponieważ superfoods charakteryzują się nie tylko wyjątkowym, często egzotycznym smakiem. Ich siłą jest znaczna zawartość składników odżywczych w niewielkiej masie produktu. Innymi słowy – superfoods to bomba witaminowa i mnóstwo bioaktywnych związków skoncentrowanych w małym produkcie!

Czy warto spożywać superfoods?

Oczywiście, że tak! Tym bardziej, jeśli zdrowa dieta jest pojęciem odległym, warto włączyć do jadłospisu kilka z wymienionych niżej produktów. Zyskają na tym zarówno kubki smakowe, jak i cały organizm.

Algi na zdrowie

Jednym z najbardziej znanych superfoods jest spirulina. Charakteryzuje się żywo zielonym kolorem, ponieważ to gatunek… mikroalgi. To rozwiązanie idealne w diecie wegan, ponieważ jest źródłem białka oraz witaminy B12, których niedobory zdarzają się w tej grupie osób. Ma 5 razy więcej białka niż taka sama ilość mięsa! Do tego zawiera kilkanaście razy więcej wapnia, żelaza czy beta karotenu niż przeciętnie spożywane produkty (np. mleko). W formie sproszkowanej dodaje się ją często do koktajli i smoothies, ale warto spróbować jej także w omletach, placuszkach, naleśnikach czy wypiekach – można dzięki niej uzyskać ciekawy kolor ciasta.

A może superowoc?

Jagody acai to owoce podobne do naszej rodzimej borówki, dlatego czasem i borówkę uznaje się za superfoods. Oba rodzaje jagód działają przeciw wolnym rodnikom (przeciwstarzeniowo), ponieważ są źródłem wielu przeciwutleniaczy. Chronią przed procesami nowotworowymi. W Polsce stosowane są przede wszystkim suszone jagody acai jako ozdoba deserów, można też spotkać sok z tych owoców. Z suszonych jagód acai można przygotować domowy, zdrowy krem czekoladowy – wystarczy zblendować je z kakao, odrobiną miodu i voila!

Na rynku dostępne są też jagody goji – często przyrównywane do jagód acai opisanych przed chwilą. Różnią się jednak smakiem – są nieco mniej słodkie, nie posiadają też aż tylu prozdrowotnych i przeciwnowotworowych związków. Mimo to warto je spożywać, ponieważ i tak mają więcej korzystnych substancji odżywczych niż produkty jadane na co dzień.

Korzeń przeciw stresowi

Korzeń maca – to rozwiązanie idealne dla osób żyjących w biegu, doświadczających stresu i przewlekle zmęczonych. To sproszkowany fragment rośliny działającej jako adaptogen, czyli modulującej reakcje organizmu na stres i zmęczenie. Ponadto może odchudzać – cóż, może nie bezpośrednio, ale wiadomo, że stymuluje metabolizm. Do tego w naturalny sposób zwiększa libido. Swoje właściwości maca zawdzięcza dużej zawartości magnezu, krzemu, sodu, żelaza, cynku i niemal wszystkich witamin. Godna polecenia!

To tylko kilka najbardziej znanych produktów należących do superżywności. Tym niemniej, odpowiadając raz jeszcze na pytanie postawione w tytule – czy warto jeść superfoods? – zdecydowanie tak! Wystarczy niewielka porcja któregoś superfood dziennie, żeby organizm skorzystał na bogactwie związków, jakimi te produkty dysponują.

Źródła:

https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-spirulina
https://www.healthline.com/health/food-nutrition/acai-health-benefits#1
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22607647
https://www.healthline.com/nutrition/8-healthy-berries
https://examine.com/supplements/maca/

×