Latte matcha – dlaczego latte na bazie herbaty robi furorę? - Inspirowane Smakiem

Latte matcha – dlaczego latte na bazie herbaty robi furorę?

Latte matcha

Matcha latte – co to takiego i skąd coraz większe zainteresowanie tym napojem? Moda na niego przywędrowała do nas z Chin oraz Japonii, gdzie komercyjnie zaczęła serwować ją firma Starbucks. Czy to charakterystyczny smak, egzotyczne pochodzenie, prozdrowotne właściwości, nietypowy kolor, a może pozornie skomplikowany sposób przyrządzania czyni matcha latte tak pożądaną?

Co to za przysmak?

Matcha to pod względem oddziaływania na organizm alternatywa dla kawy, choć w istocie to zielona japońska herbata w formie sproszkowanych liści. Najpopularniejszą wersją przygotowania matchy stała się obecnie matcha latte, którą podaje się rozrobioną w wodzie z dodatkiem spienionego mleka.

Prawdziwa herbata matcha wywodzi się z Chin, a do Japonii dotarła za sprawą mnichów. W Chinach można spotkać ją głównie przygotowywaną na zimno, natomiast w Japonii powodzeniem cieszy się zarówno zimna, jak i ciepła. Japończycy mogą pochwalić się tytułem narodu, który przywrócił opisywany napój do łask – to właśnie oni wprowadzili do sieciowej restauracji matcha tea latte, dzięki czemu reszta świata zakochała się w tym napoju.

Prozdrowotne właściwości naparu z liści zielonej herbaty są powszechnie znane. Warto wiedzieć, jak korzystne działanie na organizm może mieć herbata matcha w formie sproszkowanych liści, gdzie wszystkie substancje bioaktywne [1] są jeszcze silniej skoncentrowane. Dzieje się tak, ze względu na fakt, że nie wypijamy samego naparu z liści, ale w napoju znajdują się bardzo drobne cząsteczki rośliny, bogate we wspomniane związki.

Jakie korzyści może przynieść regularne picie matcha latte?

  • Wspomaga koncentrację, pamięć i procesy myślowe dzięki zawartości l-teaniny, wzmagającej produkcję serotoniny i dopaminy w mózgu [2].
  • L-teanina ma także działanie uspokajające, zatem matcha latte może odstresowywać [2].
  • Jest cennym źródłem antyoksydantów, które działają przeciw wolnym rodnikom. Najbardziej znany z nich – galusan epigallokatechiny – efektywnie potrafi walczyć z negatywnymi skutkami starzenia się komórek [4].
  • Duża zawartość chlorofilu, zielonego barwnika liści herbacianych, charakteryzuje się działaniem detoksykującym [4].
  • Wypicie matcha, zarówno bez mleka, jak i z jego dodatkiem, może działać jak kawa – pobudzać i wzmagać motywację do działania, ale bez żadnych skutków ubocznych [2].
  • Regularne picie matcha może poprawić wydajność metabolizmu, a także, pośrednio, wpływać na spadek masy ciała. Tu jednak uwaga, wypijając matcha latte z dodatkiem mleka o wysokiej zawartości tłuszczu (np. 3,5%), ryzykuje się zredukowanie wspominanego korzystnego wpływu na masę ciała [3].
  • Badania ponadto sugerują korzystny wpływ picia matcha na zmniejszenie ryzyka chorób oczu, układu sercowo-naczyniowego, wątroby i trzustki, a nawet niektórych rodzajów nowotworu [4, 6].

Co jest najlepsze w matcha latte?

Powyższe prozdrowotne właściwości to nadal nie wszystkie zalety tego napoju. A kompozycja lekko gorzkawych, zielonych, sproszkowanych liści herbaty ze słodkawym i delikatnie tłustym mlekiem sama broni się pod względem smaku. Wiele osób nie wyobraża sobie tego napoju bez łyżeczki kokosowego albo brązowego cukru. Fakt, mimo że to cukier, to dodatkowa słodycz nadaje temu napojowi wyjątkowego aromatu. Warto spróbować, tym bardziej, że wykonanie tego napoju w domu jest bardzo proste.

Jak wykonać matcha latte własnoręcznie?

Na jedną filiżankę (standardową, o pojemności 180-200 ml) potrzeba 1-1,5 łyżeczki herbaty matcha, gorącej wody, łyżeczki cukru brązowego oraz spienionego mleka.

W filiżance umieszcza się proszek matcha i zalewa przegotowaną wodą o temperaturze około 80°C. Istotną czynnością jest dokładne wymieszanie proszku, by nie powstały grudki. Wykonuje się to specjalną trzepaczką, a następnie dodaje cukier i uzupełnia spienionym mlekiem.

 

Źródła:

[1] Mercola J.: Matcha Green Tea: A Potent Tea With Amazing Health Benefits, ProHealth.com, May 17th, 2018.

[2] Dietz C. i wsp.: An intervention study on the effect of matcha tea, in drink and snack bar formats, on mood and cognitive performance. Food Res Int. 2017 Sep;99 (Pt 1):72-83.

[3] Willems M.E.T. i wsp.: Matcha Green Tea Drinks Enhance Fat Oxidation During Brisk Walking in Females. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2018 Sep 1;28(5):536-541.

[4] Chacko S. M. i wsp.: Beneficial effects of green tea: A literature review. Chin Med. 2010; 5: 13.

[5] Crespy V. i wsp.: A review of the health effects of green tea catechins in in vivo animal models. J Nutr. 2004 Dec; 134(12 Suppl):3431S-3440S.

[6] Bonuccelli G. i wsp.: Matcha green tea (MGT) inhibits the propagation of cancer stem cells (CSCs), by targeting mitochondrial metabolism, glycolysis and multiple cell signalling pathways. Aging (Albany NY). 2018 Aug 23;10(8):1867-1883.

×